Minggu, 14 April 2013

FANA’, BAQA’, ITTIHAD, HULUL, WAHDATUL WUJUD


Fana’ menurut bahasa ialah hilang, lenyap, atau musnah. Dan menurut istilah ialah hilangnya kesadaran tentang yang selain Allah. Baqa’ menurut bahasa ialah kekal atau hidup terus. Dan menurut istilah ialah tetapnya kesadaran tentang Allah. Tujuan fana dan baqa yaitu mencapai persatuan secara rohaniah dan batiniah dengan Tuhan, sehingga yang disadarinya hanya Tuhan dalam dirinya.

Ittihad menurut bahasa ialah persatuan, penyatuan, atau menjadi satu. Dan menurut istilah ialah persatuan manusia dengan Tuhan setelah manusia fana’ dan baqa’. Tokohnya Abu Yazid al-Busthami (814 - 875 M). Bentuk persatuan dalam ittihat ada 3 yaitu : persatuan dalam kekuatan hasilnya tawakal, persatuan dalam kehendak hasilnya taqwa, dan persatuan dalam pengetahuan hasilnya taukid.

Hulul menurut bahasa ialah mengambil tempat, menjelma, atau hadir. Dan menurut istilah ialah Tuhan mengambil tempat dalam tubuh manusia tertentu, yaitu manusia yang telah dapat melenyapkan sifat-sifat kemanusiaannya melalui fana’ dan baqa’. Tokohnya ialah al-Hallaj (858 – 922). Wahdatul Wujud menurut bahasa ialah kesatuan wujud. Dan menurut istilah ialah yang ada sebenarnya satu yang banyak itu bayang-bayang atau tajali-Nya. Tokohnya ialah ibnu Arabi (1165 – 1240 M) dalam hulul dan wahdatul wujud terdapat teori lahut (sifat ketuhanan) dan nasut (sifat kemanusiaan).

PERTANYAAN :
1. Apakah perbedaan fana’ dan tahali?
2. Arti dari Al-hallaj ialah?
3. Maksud dari kata”Tinggallah dirimu baru kemari” adalah?
4. Apakah perbedaan antara itihat, hulul, dan wujud ?
5. Maksud dari kata “yang dilihat hanya satu wujud sungguh pun sebenarnya adalah 2 wujud yang berpisah dari yang lain” adalah?

JAWABAN :
1. Fana ialah gugurnya sifat-sifat tercela dan hilangnya kesadaran tentang apa-apa yang selain dari Allah. Sedangkan tahali ialah hilangnya sifat-sifat buruk dengan mengisinya dengan sifat terpuji agar dapat bergabung dengan Tuhan.
2. Al-Hallaj ialah orang yang paham tentang hulul.
3. Tinggalkanlah apa-apa yang selain dari Allah (yang tercela)
4. Itihat menurut bahasa berarti persatuan. Sedangkan menurut istilah ialah persatuan manusia dengan Tuhan setelah manusia fana. Hulul menurut bahasa berati mengambil tempat,menjelma,atau hadir. Sedangkan menurut istilah ialah Tuhan mengambil tubuh manusia tertentu, yaitu manusia yang telah dapat melenyapkan sifat-sifat kemanusiaannya melalui fana dan baqa. Wujud menurut bahasa berarti kesatuan wujud. Sedangkan menurut istilah maksudnya ialan Tuhan itu ada satu, yang ada sebenarnya satu, dan yang banyak bayang-bayangnya.
5. Tuhan itu hanya satu, tetapi ia memiliki banyak bayang-bayang contohnya seperti alam beserta isinya yang mengartikan bahwa Tuhan sangat dekat dengan kita.

Kesimpulan
Fana, baqa, ittihad, hulul dan wahdatul wujud bahawa semua yang ada di dunia akan hancur dan musnah dan yang kekal hanyalah kesadaran diri kita tentang Allah, seperti penyatuan diri kita dengan Tuhan, sehingga Tuhan akan mengambil tempat dalam diri manusia, kita pun memiliki sifat Lahut dan Nasut seperti yang dimiliki Tuhan.

4 komentar:

  1. Salam alaik. Apakah anti berpegang pada teori wehdatu wujud?

    BalasHapus
  2. terima kasih postingannya sangat membantu :D

    BalasHapus
  3. Semakin tinggi ilmu seseorang maka semakin tinggi pula rasa toleransinya ..

    BalasHapus